Hogyan válasszunk könyvelőt? 3. rész
Legyen bármely – magunktól idegen – szakma képviselőjére is szükségünk, nehéz feladat elé állít minket a megfelelő szakember kiválasztása. Hiszen, ha kellő mélységben ismernénk az adott szakterületet, akkor magunk is megoldhatnánk a felmerült problémákat. Amilyen nehéz egy könyvelőnek megfelelő asztalost választania, hasonló kihívást jelent egy vállalkozónak vagy magánszemélynek a vállalkozása számára megfelelő könyvelő kiválasztása.
Négy részes cikkünk harmadik részében a legfontosabb szubjektív tényezőket vesszük szemügyre, amelyek áttekintése esélyt adhat vállalkozásunk számára legjobb könyvelő megtalálására.
- Érdeklődés az ügyfél elképzelései, jelenlegi helyzete iránt
Leendő ügyfélként nem minden esetben tudjuk pontosan megfogalmazni, mit is várunk a könyvelőnktől. Annak eldöntésére pedig, hogy mire is van valójában szükségünk, megfelelő ismeretek hiányában még kevesebb esélyünk van. A jó könyvelő ezért első sorban és mindenek előtt kérdez. Ahhoz, hogy megfelelő megoldásokat és az ügyfél igényeire reflektáló ajánlatot tudjon nyújtani leendő ügyfelének, legalább az alábbiakat tisztáznia kell:
Induló vállalkozás esetén:
- ügyfél jelenlegi helyzete, (pl. van e jelenleg munkája, másik – akár egyéni – vállalkozása, jövedelem forrásai, vállalhat e cégben ügyvezetést stb.)
- milyen tevékenységet szeretne végezni, amihez a könyvelő segítségét kéri,
- milyen erőforrásokkal – tőke, eszközök, végzettség, kapcsolatrendszer stb. – rendelkezik, amelyeket a vállalkozás érdekében fel tud használni,
- mekkora bevételre, nyereségre, veszteségre számít az első évben,
- hány munkatárssal szeretne dolgozni,
- mennyi időre tervez, hova szeretne elérni az adott vállalkozással,
- mit vár az ügyfél a könyvelőjétől?
Már működő vállalkozás esetén:
- pontosan mi a vállalkozás jelenlegi tevékenysége, mik működésének körülményei,
- milyen formában (egyéni vállalkozás, cég) és mekkora a vállalkozás, amihez a könyvelő segítségét kéri,
- milyen probléma, körülmény miatt érzi szükségét az ügyfél a jelenlegi könyvelője leváltásának,
- hány munkatárssal dolgozik,
- utolsó lezárt üzleti év beszámolója, a tárgyév főkönyvi kivonata,
- utolsó lezárt teljes év bizonylatainak száma,
- az ügyfélnek a könyvelői munka átadás-átvételére vonatkozó elképzelései,
- ügyfél jelenlegi helyzete (pl. van e jelenleg munkája, másik – akár egyéni – vállalkozása, jövedelem forrásai, vállalhat e cégben ügyvezetést stb.)
- mit vár az ügyfél a könyvelőjétől?
- Bizalom, együttműködés
A könyvelő hasonló szerepben van, mint az ügyvéd, fogorvos vagy Hölgyek esetében a nőgyógyász.
Könyvelőnknek – legyen bármilyen tapasztalt, naprakész, jó szakember – csak abban az esetben van lehetősége a felmerült problémáinkra valós megoldást nyújtani, ha az összes körülményt, információt, és elsősorban az adott ügyben elérendő célt őszintén tudomására hozzuk. Ne szelektáljunk a rendelkezésünkre álló információk között, majd a könyvelő eldönti, melyek hasznosak a számára és melyek szükségtelenek. A könyvelő által feltett kérdésekre pedig őszintén, legjobb tudásunk szerint válaszoljunk. Amennyiben ez a bizalom nem alakul ki az ügyfél részéről, a könyvelő lehetőségei igen korlátozottak lesznek az ügyfél által elvárt megoldási javaslatok kidolgozása során.
A folyamatos, nagyobb zökkenőktől és vitáktól mentes együttműködés lehetőségének pedig már az első kapcsolat felvétel során meg kell lennie a két fél között. Ha nem egy nyelvet beszélnek, nem működik a „kémia”, az sok idegeskedéssel, felesleges vitákkal és végső esetben komoly anyagi kárral is járhat mindkét fél számára.
Négy részes cikkünk következő, utolsó részében azokra a jelekre, körülményekre hívjuk fel a figyelmet, amik indokolhatják új könyvelő keresését.